U heeft een indicatiebesluit gekregen
Wat staat er in het indicatiebesluit?
In het indicatiebesluit staan de volgende zaken:
- Op welke zorg u recht heeft. Dit is aangegeven met een zorgprofiel
- Vanaf welke datum u recht heeft op deze zorg en wanneer deze zorg eindigt
- De zorgaanbieder die uw voorkeur heeft
- De leveringsvorm die uw voorkeur heeft, zoals MPT, VPT, verblijf of pgb
- De naam van uw contactpersoon bij het CIZ
U kijkt of alles wat er in staat klopt. Als u vragen heeft neemt u contact op met uw contactpersoon bij het CIZ.
Wat is een zorgprofiel?
Het CIZ stelt vast welke zorg en hoeveel zorg u nodig heeft en vertaalt dat naar een zorgprofiel. In een zorgprofiel staat welke zorg u of uw naaste nodig heeft.
Bijvoorbeeld zorgprofiel 6VV. Dat staat voor: Beschermd wonen met intensieve verzorging en verpleging. Met de informatie in uw zorgprofiel weten uw zorgverleners welke soort zorg u nodig heeft.
Wat als uw zorg verandert?
Het kan zijn dat u na verloop van tijd meer of andere zorg nodig heeft. Dan vraagt u een herindicatie aan bij het CIZ. Het CIZ bekijkt uw situatie opnieuw. U krijgt dan een nieuwe indicatie: de herindicatie.
Regeling Meerzorg
Het kan zijn dat u extra zorg nodig heeft bovenop de zorg die u krijgt op basis van uw zorgprofiel. Uw zorgverlener vraagt dan extra zorg aan uit de regeling Meerzorg.
Extra kosten thuis
Als u thuis langdurige zorg krijgt dan is het soms mogelijk om extra budget te krijgen. Deze toeslag heet ‘Extra kosten thuis’ (EKT). Het is een toeslag bovenop het zorgprofiel. De zorgaanbieder die de zorg in natura biedt stuurt de aanvraag voor de EKT-toeslag naar ons.
Bent u het niet eens met het indicatiebesluit?
U kunt binnen 6 weken bezwaar maken bij het CIZ tegen het indicatiebesluit. Dat heet officieel een bezwaarschrift indienen. Dit kan alleen schriftelijk of per e-mail. Het CIZ beschrijft precies hoe het werkt op hun website: een bezwaar indienen.
Vraag onze cliëntondersteuners om advies
Iedereen die recht heeft op langdurige zorg uit de Wlz kan hulp krijgen van een cliëntondersteuner.
Lees meer over cliëntondersteuning van het Zorgkantoor
Wat gebeurt er als u een indicatie heeft?
Ook wij krijgen uw indicatie opgestuurd. Vanaf nu kunnen we u helpen met uw zorg.
- Heeft u een voorkeur voor een zorgaanbieder aangegeven? Dan zorgen wij ervoor dat uw indicatie bij de zorgaanbieder van uw voorkeur terecht komt. Deze zorgaanbieder neemt contact met u op.
- Heeft u nog geen voorkeur voor een zorgaanbieder aangegeven? Dan nemen we contact met u op om u hierover te adviseren.
- Wilt u (toch) een persoonsgebonden budget (PGB)? Neem dan contact met ons op.