Fraude

Maakt u voor uw zorg gebruik van een pgb? Dan gaan wij er vanuit dat het pgb wordt uitgegeven aan de zorg waarvoor het bedoeld is. Wij vragen zorgbeschrijvingen en zorgovereenkomsten op. In de zorgbeschrijving legt u uit welke zorg u inkoopt met uw pgb. En welke zorg door uw zorgverleners wordt geleverd. Zo controleren en accorderen wij de ingekochte zorg. Toch komt het soms helaas voor dat zorgbeschrijvingen en zorgovereenkomsten niet kloppen met wat u echt voor zorg krijgt. Wanneer u dat met opzet doet is dat fraude.

Wat doet het Zorgkantoor bij oneigenlijk gebruik of fraude?

Wij doen een onderzoek als wij vermoeden dat er sprake is van oneigenlijk gebruik of fraude. Oneigenlijk gebruik betekent dat het pgb wordt gebruikt voor iets waarvoor het niet bedoeld is. Met het onderzoek willen we vaststellen wat er precies aan de hand is. Komen we tijdens dit onderzoek zaken tegen die niet mogen? Dan ondernemen we gepaste actie. Dit kan zijn:

  • Advies om een andere zorgverlener te zoeken
  • Uw pgb stopzetten en vragen het bedrag terug te betalen
  • Aangifte bij de politie
  • Melding bij het landelijk meldpunt, zodat ook andere zorgkantoren actie kunnen ondernemen

Heeft u zelf een vermoeden van fraude? Meld de fraude bij ons.

Heeft u een andere vraag?

Bel met ons

(058) 291 38 27

Maandag t/m vrijdag
8.00 - 17.00 uur

Mail ons

Uw vraag, opmerking of documenten stuurt u via ons contactformulier.

Naar het contactformulier