U heeft een indicatie ontvangen
Wat staat er in het indicatiebesluit?
In het indicatiebesluit staan de volgende zaken:
- Op welke zorg u recht heeft. Dit is aangegeven met een zorgprofiel
- Vanaf welke datum u recht heeft op deze zorg en wanneer deze zorg eindigt
- De zorgaanbieder die uw voorkeur heeft
- De leveringsvorm die uw voorkeur heeft, zoals MPT, VPT, verblijf of pgb
- De naam van uw contactpersoon bij het CIZ
U kijkt of alles wat er in staat klopt. Als u vragen heeft neemt u contact op met uw contactpersoon bij het CIZ.
Wat is een zorgprofiel?
Wat als uw zorgvraag verandert?
Vraagt u dan een herindicatie aan bij het CIZ. Het CIZ bekijkt uw situatie opnieuw. Het CIZ beoordeelt of u een andere indicatie nodig heeft. U krijgt dan mogelijk een nieuwe indicatie, dit noemen we een herindicatie.
Meerzorg regeling
Als er extra zorg nodig is voor klanten met een zeer intensieve zorgvraag is er een speciale regeling. Deze Meerzorg regeling is bedoeld extra zorg te financieren. Deze extra zorg is nodig bovenop de zorg die de klant krijgt op basis van het zorgprofiel in de zorgindicatie.
Extra kosten thuis
Voor een thuiswonende klant is het in bepaalde situaties mogelijk om extra toeslag te krijgen. Deze toeslag heet ‘Extra kosten thuis’ (EKT). Het is een toeslag bovenop het zorgprofiel. De zorgaanbieder die de zorg in natura biedt stuurt de aanvraag voor de EKT-toeslag naar ons.
Bent u het niet eens met het indicatiebesluit?
Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken bij het CIZ. Dat heet officieel een bezwaarschrift indienen. Dit kan alleen schriftelijk of per e-mail. Lees meer over het indienen van een bezwaar op de website van het CIZ. Het CIZ beschrijft precies hoe het werkt.
Vraag onze cliëntondersteuners om advies
Iedereen die recht heeft op langdurige zorg uit de Wlz kan hulp krijgen van een cliëntondersteuner.
Lees meer over onze cliëntondersteuning
Wat gebeurt er als u een indicatie heeft?
Ook wij krijgen uw indicatie opgestuurd. Vanaf nu kunnen we u helpen met uw zorg .
- Heeft u een voorkeur voor een zorgaanbieder aangegeven? Dan zorgen wij ervoor dat uw indicatie bij de zorgaanbieder van uw voorkeur terecht komt. Deze zorgaanbieder neemt contact met u op.
- Heeft u nog geen voorkeur voor een zorgaanbieder aangegeven? Dan nemen we contact met u op om u hierover te adviseren.
- Wilt u (toch) een persoonsgebonden budget (pgb), zonder MPT? U kunt uw aanvraag voor pgb hier starten.